Onze werkwijze: 5 fases
Onze werkwijze bij migratietrajecten, gericht op de gebruiker, kent 5 fases.
Fase 1: inventarisatie
Samen met de organisatie stelt LearnWise vast welke impact de verandering van de werkplek heeft op de gebruiker. We definiëren doelgroepen met elk eigen leerdoelen.
Wat is de manier van werken van de verschillende doelgroepen? Welke onderwerpen zijn voor welke doelgroep belangrijk? Wat zijn de verschillen tussen de oude en de nieuwe werkomgeving?
De organisatie maakt haar wensen kenbaar en LearnWise maakt een opzet van het trainingsprogramma.
Fase 2: communicatie
In een migratietraject speelt communicatie een belangrijke rol. Gebruikers dienen tijdig en eenduidig geïnformeerd te worden over de veranderingen op de werkplek, zodat zij op de hoogte zijn en het belang van de verandering inzien.
- Wat: Wat is de verandering?
- Waarom: Waarom vindt de verandering plaats en ‘what’s in it for me’?
- Wanneer: Wat is de planning?
- Hoe: Hoe wordt de gebruiker begeleid naar de nieuwe omgeving?
- Waar: Waar vindt de ondersteuning plaats?
- Wie: Wie zijn de aanspreekpunten?
De communicatie rondom de training start 6 tot 8 weken voor aanvang van de migratie. Indien gewenst verzorgt LearnWise de planning, registratie en het uitnodigen van de medewerkers.
Fase 3: ontwikkeling
LearnWise ontwikkelt leermiddelen en trainingen voor iedere doelgroep. Bij de keuze voor het soort leermiddelen en leermethoden houden wij rekening met de wensen van de organisatie en de werkwijze van de gebruikers.
LearnWise maakt gebruik van bouwstenen. Samen met de organisatie stellen wij vast welke bouwstenen we inzetten.
Voorbeelden van bouwstenen:
- Opstartsessies
- Quick Reference Card
- Werkplekbegeleiding (Floorwalk)
- Verdiepingssessies
- Training voor helpdeskmedewerkers
- Train-the-trainer-programma’s
- Instructievideo’s
Fase 4: uitvoering
In overleg met de organisatie stippelen wij een leerpad voor de medewerkers uit met verplichte sessies, optionele sessies en ondersteuning op de werkvloer. De opleidingen vinden plaats op locatie van de organisatie. Het rendement is het hoogst wanneer het moment van opleiden zo dicht mogelijk tegen het moment van migreren aanligt.
Fase 5: evaluatie
We evalueren alle uitvoeringen schriftelijk of elektronisch om het mogelijk te maken om gedurende het traject leermiddelen bij te stellen om een beter eindresultaat te behalen.
Lees ons blog
Bekijk ook eens onze blogs over migratietrajecten:
- Migratie naar Windows 10 en Office 2016: van aarzeling naar enthousiasme
- Gebruikerstrainingen en een auto met een stekker: wat zijn de overeenkomsten?
- Bellen met Skype for Business, diensten in de cloud: de toekomst in IT
- Een IT-migratie is niet succesvol zonder training
- Windows- en Office-trainingen voor blinden en slechtzienden
Daarom kies je LearnWise!
- Altijd maatwerk
- Oplossingen gericht op de gebruiker
- Persoonlijk en eerlijk advies
Ik wil graag meer weten
Stel ons je vragen, we leggen je graag meer uit over onze werkwijze.
Bijzondere projecten
Maatwerk is één van onze krachten. Lees welke bijzondere projecten we uitvoeren.
Het LearnWise-team
Samen werken wij aan een oplossing die het beste past bij uw organisatie.