“Klanten zouden meer advies moeten inwinnen bij het inkopen van trainingen. Dan kunnen ze veel besparen.” Deze uitspraak deed mijn collega Faysal aan de lunchtafel. Reden om eens met Faysal af te spreken om te horen wat hij daarmee bedoelt.
Aanbod van IT-trainingen
“Veel IT-trainingen worden ontwikkeld door de leverancier van de producten”, aldus Faysal. “Iedere geautoriseerde aanbieder van deze trainingen gebruikt dus dezelfde boeken en dezelfde oefeningen.” Weinig mogelijkheden om je te onderscheiden, denk ik dan.
Standaard versus maatwerk
Faysal vervolgt: “Veel klanten kiezen een standaardtraining als oplossing omdat ze niet precies weten wat ze nodig hebben aan kennis en vaardigheden. En dat is jammer.”
Maar moet je standaardtrainingen dan maar weggooien?
“Nee hoor. De standaardtraining kun je ook gebruiken als basis voor een maatwerktraining, waarin je een keuze maakt uit de onderwerpen die er toe doen. Dan kan het best zijn dat je een beter passende oplossing hebt en op de koop toe één of twee dagen bezuinigt.”
Een voorbeeld
“Een goed voorbeeld is een klant die 4 medewerkers wilde certificeren voor Microsoft SharePoint. We hebben samen met de klant een plan gemaakt voor een leertraject waarin klassikale training en zelfstudie gecombineerd worden dat de dagelijkse werkzaamheden minimaal verstoort en een optimaal rendement oplevert.”
En wat heeft het de klant concreet opgeleverd?
“Iedereen is op een soepele manier gecertificeerd, de opdrachten en werkzaamheden van de deelnemers zijn niet in het gedrang gekomen en het totale trainingsbudget was lager dan in het open rooster. Dat vind ik wel leuk”, aldus Faysal.
Opleidingsadvies in 3 stappen
De manier waarop Faysal een opleidingsadvies vormgeeft is simpel en doeltreffend tegelijkertijd. Hij voert 3 stappen uit.
“Als eerste zetten we de huidige situatie af tegen de gewenste situatie. Daaruit volgt een delta, het verschil. Vervolgens kiezen we samen met de klant een aanpak om het gat in te vullen. Tot slot vullen we dit in met een trainingsplan dat de basis is voor het opleidingsplan van de medewerkers.”
Faysal benadrukt dat hij deze stappen niet alleen hoeft uit te voeren. “De trainer met praktijkervaring kan de klant heel goed helpen om de huidige en gewenste situatie in kaart te brengen. En als het nodig is voeren we een intakegesprek met de deelnemers. Als iedereen zich voorbereidt, kost dat bijna geen tijd.”
Relativerend geeft Faysal aan: “Voor een maatwerktraining heb je wel minimaal 4 deelnemers nodig. Er zal altijd vraag naar standaardtrainingen blijven.”
Resultaat goed opleidingsadvies
“Het resultaat van een gestructureerde aanpak is een training op maat voor tevreden deelnemers. Opgeteld is het rendement van de training hoger. Hier gaat het uiteindelijk om.”
En dat opleidingsadvies, wat kost dat?
“Iedereen is gebaat bij een goed advies, ook de opleider. Een goed advies is voor zover ik weet bij alle IT-opleiders gratis. Gemiste kans dus als de klant hier geen gebruik van maakt.”
Meer weten over de aanpak van Faysal? Neem contact met hem op.