Sinds 3 maanden rijd ik in een ‘auto met een stekker’. Een auto waarin alles net even anders is dan in de voorganger van hetzelfde merk. Op het moment van bestellen was ‘mijn’ auto nog niet leverbaar. Ik bestelde een auto zonder proefrit. Zelfs zonder de auto ooit gezien te hebben. Ook de gekozen kleur (niet standaard zwart) was dus een verrassing.
Video’s en foto’s op internet gaven een steeds beter beeld. De onzekerheid sloeg langzaam om in voorpret.
En toen was het dan eindelijk zover: de auto stond klaar bij de dealer. Onder een grijs laken. De verkoper had er zichtbaar plezier in om me te verrassen. Het werkte aanstekelijk.
Na een uitleg van bijna een uur wist ik het zeker: ik had een geweldige keuze gemaakt. De combinatie van enthousiasme en instructie haalde het kleine stukje onzekerheid bij me weg. Deze auto is fantastisch. Hoe had ik daar ooit aan kunnen twijfelen?
Als een kind zo blij reed ik weg. Even uitproberen: hoe snel trekt hij op? Hoe werkt het automatisch inparkeren?
Na een paar weken werd ik uitgenodigd voor een ECO-training. Zuinig rijden is immers een kunst, zo was mij verteld. De ECO-training bleek een soort rijles: het ging niet over de auto, maar hoe ik ermee om zou moeten gaan. Het rijgedrag bepaalt het verbruik. En als je slim met de auto omgaat, dan kun je nóg zuiniger rijden, zo leerde ik.
Wat heeft dit nu te maken met gebruikerstrainingen?
Er zijn verbluffend veel overeenkomsten tussen mijn auto-ervaring en de ervaringen die een gebruiker tijdens een IT-migratietraject heeft. Ook de gebruiker weet vooraf niet hoe de nieuwe werkplek er precies uitziet. Het is dus een kunst om de onzekerheid om te buigen in voorpret. Vervolgens is het belangrijk de gebruiker te helpen met de handigheidjes om de nieuwe werkplek zonder zorgen en met plezier te gebruiken.
In de gebruikerstrainingen gaat het niet meer om de knoppen, het gaat om het gebruik van de IT-systemen als hulpmiddel om zo beter en gemakkelijker te kunnen werken.
Om bovenstaande redenen knippen we een IT-migratietraject voor de gebruiker altijd in 3 delen:
- De communicatie vooraf
- De daadwerkelijke migratie
- Toegepaste training achteraf
En hoeveel mijn auto precies verbruikt? Iets meer dan 5 liter op 100 kilometer. 😉