“Het gaat niet om Excel, Marjolein. Of om Word, PowerPoint, Outlook of welk programma dan ook. En het gaat ook niet om mij. Het gaat om de cursist.” Collega Rozemarijn, trainer en consultant bij LearnWise, is heel stellig: tijdens de trainingen die zij verzorgt, is de cursist het allerbelangrijkste.
“Ik zie het zo vaak: medewerkers van een organisatie moeten kennis opdoen van bijvoorbeeld Word en worden door hun leidinggevende naar een standaardtraining gestuurd. Daar blijkt dat een gedeelte van de behandelde onderwerpen niet relevant voor hen is omdat ze tijdens hun dagelijkse werkzaamheden geen gebruik hoeven te maken van de besproken functionaliteiten of omdat ze op een andere manier werken.
Dat is precies de reden dat ik een voorstander ben van maatwerktrainingen. Een maatwerktraining kan immers afgestemd worden op de cursist, als medewerker van een organisatie. Wat is zijn functie? Op welke manier werkt hij? Wat heeft hij nodig? 1 tip? Of 3 dagen training? Hoe leert hij het liefst? Vindt hij het prettig om aan de hand meegenomen te worden zodat ik hem de leerstof rustig en stap voor stap uit kan leggen? Of moet ik hem juist van de afgrond duwen?” Rozemarijn lacht. “Figuurlijk gezien dan hè?”
Ze vervolgt haar verhaal. “Weet je wat het is? Het je als docent goed kunnen verplaatsen in de doelgroep is het belangrijkste tijdens een training. De waarom-vraag stellen. Dezelfde taal spreken als de cursist die je tegenover je hebt.”
Op mijn vraag hoe ze dat dan doet, zich verplaatsen in de cursist, antwoordt Rozemarijn: “Door te doen alsof ik een collega van hen ben. Eigenlijk doe ik tijdens de training alsof ik voor dezelfde organisatie werk als zij. Ik kom erachter hoe ze praten, hoe ze denken, wat ze doen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Zo leer ik hen kennen en begrijp ik wat ze nodig hebben.”
Als ik vraag waarom ze deze aanpak zo leuk vindt, heeft ze haar antwoord direct klaar. “Ik word blij wanneer ik de reactie van de cursisten zie. Hun ogen gaan twinkelen, ik zie dat de dingen op hun plaats vallen. Ze leren dingen waarvan ze niet wisten dat ze het níet wisten. Dat is waar ik het voor doe.”
De ogen van Rozemarijn twinkelen ook wanneer ze me dit vertelt. Dit is haar passie, daar is geen twijfel over mogelijk.
Wil je concrete voorbeelden horen van hoe Rozemarijn de cursist centraal stelt tijdens haar trainingen? Neem dan contact met haar op.